میم.الف

آرامش کجاست؟

میم.الف

آرامش کجاست؟

موضوعات
آخرین مطالب
  • ۹۴/۰۹/۲۷
    دل
نظرات دوستان

آیا می‌شود با اجنه یا ارواح ارتباط برقرار کرد؟

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۰۷ ب.ظ

در مورد ارتباط با ارواح، سخنان و تحقیقات فراوانی در جوامع شرقی و غربی صورت پذیرفته، در این مسیر سوء استفاده‏هایی شده است.

آیةالله مکارم در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است و حتی با کسانی که با ارواح رابطه برقرار می‏کنند، چند جلسه ملاقات داشته و از طریق آنها با ارواح صحبت کرده‏اند، که گزارش آن را چاپ نموده‏اند.(1)

شما را به مطالعه آن توصیه می‏کنیم. ایشان بعد از نقل آنچه درجلسات ارتباط با ارواح رخ داده، چنین نتیجه‏گیری می‏کنند: ارتباط با ارواح را به عنوان یک واقعیت می‏توان پذیرفت، ولی نباید از نظر دور داشت که این مسأله مورد سوءاستفاده عده زیادی قرار گرفته، و یا افراد ساده ذهنی به خیال خود به همین سادگی، و بدون هیچ گونه اطلاعات علمی با یک میز چرخان، یا یک استکان، یک صفحه کاغذ پر از حروف الفبا با ارواح کبیر و صغیر می‏توانند تماس بگیرند و به دنبال آن بازی میزگرد به راه افتاده و کم کم مسئله سر از تناسخ و بازگشت ارواح به بدن‏های جدید درآورده است و یک واقعیت با هزاران اوهام به هم آمیخته شده است.(2)

برای وضوح بیشتر سخن به چند مسئله اشاره می‏کنیم:

1 - انسان از دو بُعد جسم و روح تشکیل شده است، جسم بعد از مرگ، جزئی از خاک شده روح سر از افلاک در می‏آورد و برای همیشه باقی می‏ماند و تا قیامت در عالم برزح به سر می‏برد.

2 - طبق احادیث فراوان این حقیقت به اثبات می‏رسد که می‏توان با ارواح ارتباط برقرار نمود و ارواح نیز می‏توانند با افراد صحبت کنند، همان طور که رسول خدا(ص) با کشته شدگان قریش( که آنها را در چاه بدر انداختند) صحبت کرد و به آنها فرمود: شما چه بد همسایگانی برای رسول خدا بودید.

در پاسخ به اعتراض عمر که این کار را بی فایده انگاشت فرمود: ساکت شو ای پسر خطاب، سوگند به خدا که تو از آنها شنواتر نیستی!.(3)

امیرالمؤمنین بعد از جنگ جمل با کشته شدگان، صحبت نمود.(4)

پس اصل امکان ارتباط با ارواح غیر قابل انکار است. بالاتر این که هر یک از ما بارها با ارواح ارتباط برقرار نموده و صحبت کرده‏ایم، و آن در عالم خواب است که با ارواحی که می‏شناسیم (مثل اقوام فوت شده) ارتباط برقرار کرده و شاید از حوادث آینده خبر داده‏اند. این‏ها همه شواهدی بر امکان ارتباط با ارواح است و شبهه‏ای در مسئله باقی نمی‏ماند.

3 - احتمال دارد در برخی مواقع اجنه یا شیاطین خود را، به جای روح شخص معینی جا زده، و ما را فریب دهند (همان طور که از برخی جلسات ارتباط با ارواح نقل شده است) پس همیشه ارتباط با ارواح درست نبوده و برخی مواقع دروغ می‏باشد، و برخی از افراد شیاد نیز از طریق ارتباط با جن و تسخیر جن، این کارها را انجام دهند، که انسان هوشیار و آگاه، باید توجه داشته باشد. و یا این که احتمال دارد با استفاده از قوه تخیل و تردستی بعضی کارها را انجام دهند و چنین وانمود کنند که روح را احضار نموده‏اند چنانکه امروزه بسیاری افراد، با استفاده از احساسات و عدم آگاهی مردم، دکان باز کرده و از این طریق پول درمی‏آورند.

پی‏نوشت‏ها:

1 - حضرت آیت الله مکارم شیرازی، عود ارواح یا ارتباط با ارواح.

2 - همان، ص 130.

3 - بحارالانوار، ج 6، ص 254، چ آخوندی.

4 - آیت‏الله حسینی طهرانی، معادشناسی، ج‏2، ص 242.

و اما اجنه و ارتباط با آنان:

جن موجودی است که از حس پنهان است و عقل و قدرت دارد.

 از آیات قرآن استفاده می‏شود که مکلّف به تکالیف الهی است.

 درباره جن افسانه‏ها و داستان‏های خرافی بسیاری ساخته‏اند، ولی اصل وجود آن و صفات ویژه‏ای که در قرآن برای جن آمده، مطلبی است که هرگز با علم و عقل مخالف نیست.

 جن‏ها مانند انسان‏ها دارای دو گروهند: مؤمنان صالح و کافران سرکش.

 ویژگی‏های ذیل در مورد جن از آیاتی استفاده می‏شود:

 1- موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده.(1)

 2- دارای علم و ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.(2)

 3- دارای تکلیف و مسئولیت است.(3)

 4- گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند.(4)

 5- دارای حشر و نشر و معادند.(5)

 6- قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.(6)

 7- با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسان‏ها می پرداختند.(7)

 8- میان آن‏ها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسان‏ها چنین است.(8)

 9- قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.(9)

 10- خلقت آن‏ها روی زمین قبل از خلقت انسان‏ها بوده است.(10)

 از آیات استفاده می‏شود بر خلاف آن میان مردم مشهور است و آن‏ها را ""از ما بهتران"" می دانند، انسان برتر از آن‏ها است، به دلیل این که تمام پیامبران الهی از میان انسان‏ها برگزیده شدند. جنّیان به پیامبر اسلام که بشر بود، ایمان آوردند و از او تبعیت کردند. اصولاً واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان (که بنا به تصریح قرآن از بزرگان طایفه جن بود)(11) دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جن می باشد.

 جهات خرافی و غیر منطقی به این موجود داده شده که وقتی جن گفته می‏شود، بعضی از خرافات با آن تداعی می‏شود، از جمله این که آن‏ها را با اَشکال غریب و وحشتناک موجوداتی دُم دار و سم دار می کشند و اینان را موذی و پر آزار، کینه توز و بدرفتار می دانند که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه خالی، خانه‏های بسیاری را به آتش کشند!

هیچ دلیلی بر انحصار موجودات زنده به آن چه می بینیم نداریم، بلکه دانشمندان علوم طبیعی می گویند موجوداتی را که انسان با حواس خود می تواند درک کند، در برابر موجوداتی که با حواس قابل درک نیستند، ناچیز است.

 آیا جنیان پیغمبرانی از جنس خود داشته‏اند؟ در قرآن مجید آمده است که در قیامت به خلایق خطاب می‏شود: ای جمعیت جن و انس! بگو رسولانی از خودتان به سوی شما نیامدند که آیات مرا برایشان بازگو می‏کردند و از چنین روزی شما را بیم می دادند؟! (12) ولی بیشتر مفسران بر آن هستند که کلمه ""منکم"" (از شما) دلیل بر این نیست که پیامبران هر دسته، از جنس خودشان می باشند. این را نظیر آیه یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان(13) گرفته‏اند که مروارید و مرجان فقط در آب‏های شور حاصل می شود اما در آیه به آب‏های شور و شیرین نسبت داده شده است. نیز در عرف مردم گفته می شود نان و شیر خوردم، حال آن که خوردن فقط مربوط به نان است و شیر آشامیده می شود، پس می تواند منظور از رسولان، رسولان انسانی باشد که برای هدایت انسان و جن آمدند.

 در حدیثی از امیرمؤمنان(ع) آمده که پیامبری به نام یوسف به سوی آنان برانگیخته شد، ولی او را کشتند، اما بین مفسران و اندیشمندان اختلافی نیست که پیامبر اکرم برای جن و انس مبعوث بوده و عده‏ای از جنیان طبق آیات و روایات متواتر به حضرت ایمان آورده و مسلمان شده‏اند. چگونگی مسلمان شدن جمعی از آنان در بعضی از روایات آمده است. از روایات استفاده می شود پیامبر و ائمه نمایندگانی از خود آن‏ها برایشان می گماشتند. نیز بعضی از آن‏ها داوطلبانه از محضر پیامبر مطالبی می آموختند، سپس به تبلیغ آن در قوم خود می پرداختند.

 ارتباط با جنیان: از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه‏های مختلفی از روابط بوده است. بعضی از گونه‏های این روابط را که در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذکر شده اشاره می کنیم:

 أ) پناه بردن به جن: در قرآن مجید آمده و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی‏های ایشان می افزودند.(14)

 رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. در اسلام از این کار نهی شده و باید به خدا پناه برد که آفریننده جن و غیر جن است. در بعضی روایات توصیه شده که در چنین مواقعی خوب است اذان بگویید تا از شر جنیان سرکش در امان بمانید.

 ب) تسخر جن: بین فقها اختلاف است که آیا جایز است جنیان را تسخیر کرد و آن‏ها را به خدمت گرفت؟ در این باره نظر قطعی و دقیق ارائه نشده، در مجموع می توان گفت اگر این کار نسبت به مؤمنان جن باشد و مایه آزارشان گردد، جایز نیست، ولی اگر مایه آزارشان نشود، روا می‏باشد.

 البته به کارگرفتن آن‏ها برای کارهای نامشروع حرام است.

 چگونه جنیان می توانند به شکل‏های مختلف در آیند؟

 جنیان دارای اجسام لطیفی هستند که قدرت دارند به شکل‏های مختلف گاهی هم خداوند به حسب مصالح آن‏ها را به صورت‏های گوناگون در می آورد.

 و این این که خداوند به آن‏ها چنین قدرتی داده که به هر صورتی بخواهند در آیند.(15)

 جنیان موجودات بسیار لطیفی هستند که قابل انبساط و انقباض هستند. گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدن‏ها و چشم‏ها و موهای عجیب نمودار می شوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا در قوه حس و ادراک انسان به صورت‏های مختلفی محسوس می شوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد.

 برای توضیح بیشتر رجوع کنید به کتاب جن و شیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، تألیف علی رضا رجالی تهرانی.

 پی نوشت‏ها:

 1. الرحمن (55) آیه 15.

 2. آیات مختلف سوره جن.

 3. آیات سوره جن و الرحمن.

 4. سوره جن (72) آیه 11.

 5. همان، آیه 15.

 6. همان، آیه 9.

 7. همان، آیه 6.

 8. سوره نمل (27) 39.

 9. سوره سباء (34) آیه 12 - 13.

 10. سوره حجر (15) آیه 27.

 11. سوره کهف (18) آیه 50.

 12. انعام (6) آیه 130.

 13. رحمان (55) آیه 22.

 14. جن (72) آیه 6.

 15. دائرة المعارف تشیع، ج 5، ص 450 - 452.

نظرات  (۳)

سلام

تشکر . شما هم لینک شدید ....

یاعلـــــــــــــــی مدد

سلام همسنگر   ممنونم     شما هم به جمع همسنگری های ما پیوستید

یا حسین(ع)
یابن الحسن (عج)

میان وادی هجران اسیر درد و غمم

بخاطر نظری سالهاست پشت درم

برای این که بیایی نکرده ام کاری...

مرا ببخش که برایت همیشه دردسرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی